lørdag den 31. december 2011

Vandbakkelser - forret OG dessert

Forretten nytårsaften 2011
De blev langt over al forventning. Små, lækre og fyldt med simpelt, velsmagende fyld.

Det er første gang, at jeg afprøver de små puffede boller. Så længe man gør som opskriften foreskriver, går det ikke galt. Jeg har brugt fremgangsmåden fra kvalimad.dk

Ingredienser:

Vandbakkelser
100 g smør
3 dl vand
100 g mel
Salt og sukker
3 æg

Smør og vand varmes langsomt op i en gryde. Når smør er smeltet, tilsættes mel, salt og sukker. Rør grundigt så det ikke brænder på. Bliv ved til det hele er en samlet masse.
Tag gryden af blusset. Når dejen er fingerkoldt, tilsættes et æg af gangen.
Det er vigtigt at ægget bliver rørt ordentligt ind i dejen, inden det næste æg tilsættes.

Dejen sættes i de ønskede former/klatter på en bageplade. Husk at de hæver en del. De skal bages ved 200 grader. HUSK IKKE AT ÅBNE FOR OVNEN DE FØRSTE 20 MINUTTER!!
Mine var færdige efter de 20 minutter. Jeg skar/klippede et hul i dem, så dampen kunne komme ud, uden at de klappede sammen.

Fyldet til forret.
½ bæger skyr
saften fra 1 citron
en pakke crabfish (frosne krabbestænger) finthakket
dild.
Forret serveret med jomfruhummere


Det hele blandet sammen. Efter vores smagsløg, skulle der ikke smages yderligere til - men prøv dig frem.
Lige inden serveringen, blev fyldet sprøjtet - med en sprøjtepose - i vandbakkelserne.
Vi serverede det i anledningen af nytåret retten sammen med lidt jomfruhummere.


Jeg var kommet til at lave LIDT for meget af fyldet. Dette gjorde bestemt ikke noget. Jeg lavede en lille anretning dagen efter på et stykke ristet rugbrød.


Dessertfyldet
Flødeskum
Revet citronskal
Frisk mynte

Det hele blandes sammen og fyldes i vandbakkelserne. Dejlig frisk lille dessert - ikke for sød.
Serveret til nytårstalen med kransekage og champagne
Nytårsdesserten serveret med lidt melon og druer

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Spørg endelig løs...eller skriv hvad hjertet begærer..