fredag den 6. januar 2012

Maca-hva-for-en-fisk

Jeg prøver virkelig, ikke at lade mig diktere af mad-moden.
Men når man gang på gang støder på disse marengskager, som er lagt sammen med noget creme - så KAN det være svært.

Færdigt resultat.
Den sorte farve er desværre ikke så dominerende, som jeg havde håbet.
I morgen får vi besøg af to fantastiske børn som skal overnatte uden forældre. Vi har besluttet at holde bamse-overnatning i denne anledning.
Så væk med alle hovedpiner og syge børn... Desserten skal afprøves inden morgendagens gæster kommer frem
Jeg har kigget meget på nettet over, hvad man skal huske for at denne marengs ikke skal gå galt. Jeg kan varmt anbefale, at man kigger efter og googler på livet løs. Jeg har fundet opskriften her: Macarones

Ingredienser:
40 g Æggehvider (vej dem nu for en sikkerhedsskyld, de skal være stuetemperatur)
10 g Sukker
100 g Flormelis
50 g Mandelmel
Farve og smag

Æggehvider piskes stive. Sukker tilsættes sammen med smag og farve. Der piskes igen, til hviderne er helt stive.
Jeg har investeret i noget slikfarve i Matas. Brugte sort og så noget anisolie.

Ingredienserne
Mandelmel og flormelis blandes, og foldes meget forsigtigt i hviderne.
Har man ikke Mandelmel, kan man bruge smuttede malet mandler. Min mand kom mig til undsætning. Han købte nogle mandelflager, som jeg malede fint i vores kaffebønne-kværn.

Den klistrede dej sættes nu - ved hjælp af en tylle/sprøjtepose (brug løs af fryseposer) - små klatter i samme størrelse. Der er efter min mening vigtigt, at disse bliver meget små - taler om max 4 cm i diameter - da de både vokser under bagningen og er en meget sød kage. Hellere tage to end levne en halv(!)
Marengsdejen sættes på pladen - husk de skal tørre inden de bages

Bank nu (ja du læste korrekt) bagepladen ned i bordet. Kagerne vil da blive lidt mere flade.
Lad dem stå og stivne i overfladen. Det tager mellem 15-60 minutter. Mine var 20 minutter om det. Prøv forsigtigt at røre kagerne på overfladen. Hvis de er hårde yderst og ikke klæbrige, kan de nu bages.

De skal bages ved 165 grader (varmluft) i mellem 7-15 minutter. Hold øje med dem.

De tages ud og køles af. Saml dem med noget godt creme. Vores fik i denne omgang hvidchokolade/orangeolie/orangefarve/smøreoste-creme
Sprød ydre og blød indre. Anis smagen i marengs kan varmt anbefales.
Pas dog på ikke at overdosere

2 kommentarer:

  1. uha da da hvor ser det lækkert ud- har selv så ofte tænkt...ladet mig friste i konditori...uhm...mon ikke det er tid efterhånden at få prøvet...det lyder meget lækkert og selt slet ikke så svært...
    God fest!

    SvarSlet
  2. Tak :-) Håber det går godt "sydpå"
    Jeg har faktisk ikke selv smagt dem før. Har endda hørt, at nogle erkende, at de kunne virke lidt kedelige i smagen....det kan man jo bare gøre noget ved ;)
    Jeg lavede de næste med jordbær og chokolade mousse...mums det smagte godt.
    Knus (og havde en dejlig fest)

    SvarSlet

Spørg endelig løs...eller skriv hvad hjertet begærer..