mandag den 9. januar 2012

Krydrede boller i stærk karry

Vi har et ton hakket kød i fryseren... Ok, trækker ordene i land; har jo lært mine børn ikke at lyve. Men meget kød har vi i hvert fald.
Inspiration - inspiration - what to make??

Boller i karry er altid et hit!

Ingredienser:
Kødboller
Hakket oksekød
Hvidløg
Rødløg
Gulerødder
Æg
Grahamsmel
Krydderierne: salt, peber, stødt korianter, stødt fennikel

Løg, hvidløg og gulerødder rives fint og blandes med de andre ingredienser.
Små frikadeller formes og bages på en plade i ovnen i cirka et kvarter ved 200 grader.
Jeg bliver med garanti (lidt) til grin, når jeg kalder disse frikadeller/kødboller for krydrede. Vi har ikke været gode til at velkrydre vores mad, dette vil jeg prøve at lave om på i dette år. Det jo noget sjovere at spise noget mad, som udfordre ens smagsløg - end den samme tamme smag hver gang.

Karrysovs:
Karry
Peber
Gurkemeje
Bouillon terning
Vand
Sovsejævner

Brænd karryen af, tilsæt vand og resten af ingredienserne. Smag til og jævn.
Lav den så den er tilpas stærk.
Server med ris.

Jeg havde naturligvis ikke lavet nok ris. Jeg bliver overrasket over, hvor meget af denne ret der glider ned. I dag var ingen undtagelse. Jeg måtte lave nete ris, ældste søn spiser nu portion nr 4 mens lektierne laves.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Spørg endelig løs...eller skriv hvad hjertet begærer..