mandag den 2. april 2012

Emmerbrød

Yngste søn har snart fødselsdag. Det meste af familien samt de nærmeste venner kommer på dagen. Når største delen af gæsterne ankommen fra den modstatte landsdel, skal der jo noget godt på bordet. Dette afprøves disse dage, hvor drengene nyder godt af min ferie.

Nedenstående fandt jeg i min nye (fantastiske og uundværlige app) fra dr - man kan nemlig se alle DR's udsendelser OG alle deres kanaler direkte - gratis.
Opskriften er Camilla Plums fra Boller af stål

Ingredienser:
4 dl vand
10 g gær
500 g emmermel (groft)
1 spsk salt
2 spsk tahin
3 tsk honning

Hæld dejen op i formen med det samme - sæt på køl til første hævning
Gær, vand og tahin blandes grundigt. Resten samles let - dejen hældes i en rugbrødsform og stilles til hævning i køleskabet natten over.

Lad dejen efterhæve på køkkenbordet
Dagen efter efterhæves kort på køkkenbordet, til dejen er hævet op til kanten af formen. Dette kan godt tage nogle timer. Dejen er kold efter køleskabsturen, så den skal nå at blive en lun temperatur inden den hæver

Færdig bagt emmerbrød - jeg havde kun været væk få timer men halvdelen af brødet var væk :-)
Bages ved 200 grader i 40 minutter.

NOTE:
Vær OBS på at tahin skal doseret nænsomt - hvis man ikke er meget for denne sesam smag. Jeg puttede lige i overkanten i, kunne have brugt lidt mindre efter min egen smag. Tilgengæld kunne resten af familien godt lide denne lidt specielle smag. Prøv dig frem, det er et fantastisk brød!

1 kommentar:

  1. Tusind Tak for at dele. Sad lige og så det afsnit hvor Camilla Plum bager dette skønne brød. Så nu vil jeg prøve det her 🥰

    SvarSlet

Spørg endelig løs...eller skriv hvad hjertet begærer..