mandag den 2. april 2012

Speltbrød - to slags

Denne dej har bedst af at blive rørt på maskine. Har man ikke sådanne en, kan man gøre det uden (som jeg gjorde). Dette kræver dog ekstreme arm muskler (som jeg ikke har) og stor tålmodighed.

Ingredienser:
6 dl vand
10 g gær
700 g speltmel, emmermel eller lign.
1 spsk salt

Vand og gær blandes grundigt. Mel og salt tilsættes. Jeg brugte 500 g speltmel og 200 g emmermel.


Total slaskedej - men se de dejlige luftbobler efter hævningen. Smukt syn!

Der æltes på livet løs. Dejen er meget våd - det tager cirka 10 minutter at ælte den med håndkræft. Den slipper skålen og er ikke klistret som sådan. Når man kan se 'protein- trådene' er den færdig. Dvs at den trævler en smule som tråde når man strækker den lidt ud.

Dejen stilles til hævning i køleskabet natten over.


Efter anden (varme) hævning. Det ses nu tydeligt at der bobles på livet løs

Efter nattens koldhævning skal dejen en tur i 'varmhævning'. Det vil sige hævning på køkkenbordet. Det tager noget tid, da dejen er meget kold efter turen i køleskabet. Jeg mener, at min dej fik 4 timer på køkkenbordet, men hold øje med den.


Det er vigtigt ikke at ælte dejen efter sidste hævning. Slå den blot 'om' med rigeligt mel


Dejen må ikke æltes, den skal blot lige samles med rigelig mængder mel.

Jeg lavede to slags brød.

Første brød var foccacia, der er fantastisk til madbrød, eller som sandwich med skinke/ost eller lignende - alt efter smag.

Dejen smøres ud på en bageplade. Der stikkes fingerhuller i dejen. Den pensles med fingerene - jeg brugte en blanding af olie og vand.

Drys blev i denne omgang salt (vær meget nænsom med salt), peber og fennikelfrø.


Pensel med olie og vand og kom pynt/smag på

Brødene bages ved 200 grader i cirka 20 minutter. Hold øje med brødene - det kan variere alt efter hvilken ovn der bruges.

Foccacia
Man kan naturligvis bruge mange andre smagsvarianter. Det er kun fantasien som sætter grænsen.
Min variation kunne alle i familien lide, også uden noget til brødet.

Den anden type brød var en simpel flutes.
Når dejen er samlet med rigelig mængder mel, skæres lange strimler af dejen. Disse skal snoes og drysses let med mel.
Flutes inden bagningen

Bages ved 200 grader i 20 minutter - hold øje med brødet.

Færdige flutes. Saftige og velsmagende

Brødet får en fantastisk struktur og udseende, næsten helt prof :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Spørg endelig løs...eller skriv hvad hjertet begærer..