lørdag den 5. maj 2012

Tomatsalat a la Jamie Oliver

Jamie Oliver laver egentlig ok og inspirerende mad - altså hvis man blot bruger en tiende del af den olie, som han bruger i opskrifterne er det også ok sundt. Lidt ligesom Brødrene Prices forhold til smør - alt med måde!

Denne tomatsalat faldt jeg over i en af hans mange kogebøger. Har man ikke en million på kontoen, så gør som vi: Lån bøgerne på biblioteket. Det er gratis, og jeg har ofte haft en 'flad' fornemmelse, når jeg har læst kogebøger (manden henter diverse hjem hver anden uge til mig - hans form for forkælelse, og jeg nyder det). Det er nemlig ofte, at jeg kun finder en enkelt eller to opskrift interessant - så ville det være spild af penge at have købt bøgerne selv.

Ingredienser:
Tomater (alle former, farver og størrelser)
Salt
Grøn pesto (eller frisk basilikum)
Olivenolie
Balsamico
Hvidløg
Sød chili sovs
Peber
Evt. feta eller mozzarella

Skær tomaterne i mindre stykker. Hvis det er cherrytomater, så halver dem en enkelt gang.
Læg tomaterne i et dørslag - hæld salt over. Der skal en del salt til og mere end man lige tror.
Salten trænger ind i tomaterne og giver dem en fantastisk smag. De skal stå og dryppe af i dørslaget i en halvtime, gerne lidt længere. Salten drypper af tomaterne sammen med noget af saften fra disse. Så de bliver ikke 'salte', som man skulle tro.
Jeg brugte to håndfulde tomater (cherry) og to spsk salt.

Det ser voldsomt ud med al den salt,
men den drypper af sammen med en del af saften fra tomaterne
Så skal der laves en marinade til tomaterne.
Bland den grønne pesto, olivenolie (få dråber), balsamico eddike (et sjat), et knust hvidløg og et sjat chili sovs. Smag til med peber. Det er en meget smagsfyldt marinade, som jeg selv er blevet fuldkommen tosset med. Den er (efter mine smagsløgs vurdering) spækket med så mange smagsnuancer, at man bliver overrasket og glad - ikke så tosset vel?

Når tomaterne er dryppet godt af, lægges de i en skål og marinaden hældes over.

Denne variation er med alm. bøftomater og mozzeralla

Man kan variere denne salat med enten lidt ost (feta eller mozzarella)  eller lidt fintskåren forårsløg.

Klar til servering.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Spørg endelig løs...eller skriv hvad hjertet begærer..