onsdag den 21. december 2011

Perle spelt grød

Hende klidmoster.dk KAN altså nogle ting

Blev inspireret og lavede alternativet til ris a la manden (for mit vedkommende, kan ikke tåle grødris - desværre)

Ingredienser:
Perlespelt (brugte skærtoft mølle)
Skummetmælk
Vaniliestang (undlades hvis det ikke er til dessert)

Jeg lavede den på slum, men blandingsforholdet var det samme, som når jeg laver almindelig risengrød.
Det hele puttes i en gryde med låg. Stilles i ovnen ved 160 grader i cirka en time til halvanden. Kommer an på hvor stor en portion der laves.

Vær OBS på at både gryde og låg skal kunne tåle at komme i ovn.
Der røres jævnligt i grøden til den er færdig. Skal ligne risengrød.

Jeg er overbevist... Denne ret skal HELT sikkert med i overvejelsen for juleaften. Grøden bliver cremet, kornene store bløde og alligevel med lidt bid i. Smagen er lidt anderledes , den smager af lidt 'mere' i forhold til risengrød.
For mit vedkommende er grøden med vanilie nok i sig selv. Jeg ville mene der var synd at komme flødeskum i. Lidt groft hakkede mandler ville være nok.
Men hver sin smag.

Prøv dig frem - retten kan stadig nås at blive gennemtestet inden juleaften.
Anbefalingen er : PRØV DET!

Som sidebemærkning er der 12 g protein pr 100 g i perlespelt. Det jo også værd at tage med

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Spørg endelig løs...eller skriv hvad hjertet begærer..