søndag den 20. november 2011

Pita brød - hjemmebagt

Vil med det samme sige. Hvis man ikke overkomme at bage selv, så køber man altså bare nogle. Det jo ikke verdens dyreste mad.
Når det så er sagt, vil jeg gerne slå et slag for, selv at bage dem.
Jeg blev meget overrasket over, hvor bløde og lækre de blev.
Er spændt på, hvordan de bliver i morgen, når de har ligget natten over.

Ingredienser:
1/2 liter yoghurt, gerne lav fedt%
2 spsk lunken vand
25 g gær
1 spsk sirup
2 tsk salt
2 æg
Fuldkorns speltmel
Grahamsmel
Hvedemel

Gæren røres ud i vandet. Yoghurt og sirup tilsættes.
Æg og melet samt salt sættes sammen med væsken.
Jeg brugte halvt spelt og halvt grahamsmel indtil dejen var næsten færdig. Hvedemelet blev brugt til det sidste, blev måske brugt 4 spsk i alt af hvedemelet.
Dette var helt bevidst. På denne måde undgik jeg de kulhydrater, som jeg ikke kan tåle i blandt hvedemelet (noget med hvor "hurtige" de er... Har en far, som helt sikkert kan skrive et langt indlæg om dette. Ved kun hvad jeg jan tåle - og ikke kan )
Dejen skal stå og hæve en god halv time.
Dejen formes til mindre boller - rulles flade og sættes på bageplade.
De skal nu efterhæve i 20 minutter. Pensles og bages i 12 minutter ved 180 grader.

Nu har man et godt grundlag for godt og sundt brød.
Så er det kun fantasien, der kan være begrænset hvad angår fyldet.
Vi brugte:
Majs
Agurk
Tomat
Rest af kødet fra gårsdagens aftensmad
Skinkestrimler
Æg i tern
Noget sammenkogt bønner mv. Som stammer fra en tidligere ret - på frist
Dressing
Ægnudler

Velbekomme

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Spørg endelig løs...eller skriv hvad hjertet begærer..