mandag den 7. november 2011

Kunsten at få hverdagen til at fungere

Alle familier kender det. Den travle hverdag. Tiden flyver afsted.. Tidligt op, afsted med børnene, på arbejde, hente børn, evt købe ind, lave aftensmad, sende børnenes legekammerater hjem, spise, lave lektier med de ældste børn, hygge, putte, vaske tøj, rydde op.... Godnat! Hov... Hvor blev ene tiden med manden og løbeturen af??
Med en hverdag som starter kl 5.30, med aflevering af søn kl 6.50 og afhentning af samme individ kl 1645 af undertegnede, ja så er ovenstående vidst meget kendt hos os.
Forpustet og udmattet allerede mandag aften? Det kan alle da forstå.

Her til aften har jeg taget tyren ved hornene.
I forvejen styrer vi aftensmaden med madplaner. Vi har bukket os og erkendt, at det der "moderne pjat" rent faktisk var brugbart.
Havde købt 2 kg hakket svinekød. Besluttede mig for, at jeg ville lave kødsovs af halvdelen... Men da yngste mand faldt tidligt i søvn, ja hvorfor så ikke lave frikadeller af resten?
Kald mig overskud agtig og andre skældsord (ved ikke hvorfor jeg opfatter den betegnelse som negativ) men tro mig: jeg vil takke mig selv LANGT ind i næste uge!

Først kødsovsen. Ved den kan lyde meget kedelig, men det er den opskrift, at begge drenge elsker.
Ingredienser:
1 kg hakket kød (bliver bedst med okse eller kalve)
1 glas stærk salsa
2 dåser tomatpuré
2 tern oksebullion
2 dl vand
Salt og peber

Kødet brunes, resten tilsættes og simre i 15-20 minutter (mens pastaen koger)


Til sidst frikadellerne
Ingredienser:
1 kg hakket kød
2 løg
4 store gulerødder
4 æg
2 dl havregryn
1/2 dl mælk
Mel til dejen er "fast nok"
Salt og peber

Gulerødder og løg skraldes og blendes i blenderen. Røres sammen med resten. Steges ved middel varme.

Så er det bare at vente på, at maden bliver kølig nok til at pakke i fryseposer og på frost.
Dagens gevinst blev 2 poser kødsovs og 4 poser med frikadeller (fik kødsovs og pasta til aftensmad)

Om dette er noget som jeg orker hver uge? Nope!! Men en gang hver 14 's dag, kan jeg sagtens tage sådanne en omgang.
Nu vil jeg sætte mig og nyde BBC's fantastiske program om den globale opvarmning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Spørg endelig løs...eller skriv hvad hjertet begærer..