lørdag den 17. marts 2012

Saftige rufler

Jeg fandt en opskrift på nogle rufler her på nettet. Computeren gik ned, så derfor fik jeg ikke skrevet blognavnet ned. Hvor træls er det lige? Derfor: hvis du kan genkende nedenstående opskrift fra en anden blog, så skriv lige navnet. Det var en utrolig god blog med gode opskrifter - kan jo heller ikke tage æren for en opskrift, som ikke er min.

Ingredienser:
2 pk gær (!)
1 dl olivenolie
4 dl vand
4 dl skummetmælk
2 tsk salt
250 g ølandshvede (eller alm)
200 g grahamsmel
200 g rugmel
150 g fuldkornsrugmel
100 g havregryn

Rør gæren ud i væsken. Tilsæt salt og melet. Ælt godt og lad dejen hæve i 1 time.

Dejen skal være en smule klæberi
Det er MEGET gær at bruge. Man kan dog ikke smage det, som man ellers skulle tro. Jeg kunne dog godt forestille mig, at dejen ville blive ekstra god på surdej.


Brug lidt mel til at forme den hævede dej
Lav nogle aflange boller - brug lige to sekunder på at gøre dem pæne. Man bliver ekstra glad i sidste ende, når de ser lidt 'prof' ud.


Tænd for ovnen på 200 grader.
Lad bollerne efterhæve i cirka 20 minutter. Pensl med æggeblommer og drys lidt havregryn på.
Bag i 15-20 minutter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Spørg endelig løs...eller skriv hvad hjertet begærer..