tirsdag den 31. juli 2012

Citrusmarmelade med chili

Mine chiliplanter drukner snart i modne frugter. De er ret heftige (er ikke klar over sorten), så det er ikke lige noget man bruger hver dag i maden. Derfor er jeg på udkig og inspiration for opskrifter med chili.
Jeg kom i tanke om, at jeg tidligere har smagt orangemarmelade med chili - det var faktisk ikke så dårligt endda.


Derfor besluttede jeg mig for, at dette skulle da forsøges.

Ingredienser:
5 appelsiner
2 citroner
1 chili
1 l vand
1 dl rørsukker
vaniliestang
geleringspulver (købt i supermarkedet)
atamon

Frugkødet bruges af citrusfrugterne og lidt af skallen.

Brug kun frugtkødet, det hvide kan gøre marmeladen bitter

Lidt af skallen og chili koges med
De puttes i en gryde med vand, vanilie og sukker. Koges i cirka 20 minutter (mindre kan muligvis også gøre det). Geleringspulveret tilsættes (se på embalagen hvor meget der skal bruges) og der koges på ny i få minutter.
Rengør det glas der skal bruges og skyld med atamon.
Hæld cirka 1 tsk atamon i væsken og fyld det hele på glasset. Luk det til - afkøl - nyd :-)

Marmeladen har en fin eftersmag af chilien, ikke for meget - men den bider dog lidt. Utroligt lækkert på et stykke nybagt rugbrød.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Spørg endelig løs...eller skriv hvad hjertet begærer..