mandag den 19. juli 2010

Nostalgien fortsættelse

Vi brugt' nog' da' på Sy'fyn inden vi tog tilbage nordpå igen. (Skal siges mæ ægte fynsk dialekt ;o) )
Pudsigt som ens dialekt kan forandre sig med et knips...taler vidst kun fynsk når jeg enten er meget træt...men griner selv lidt af det når det til tider hender... skal nævnes for fynske læsere, at der ikke er noget ondt i fynsk dialekt, jeg nyder at hører den til fulde fem.
Der er faktisk et par dialekter, som jeg syntes meget godt om...kender I det...at man kan føle sig helt veltilpas og afslappet, når man hører en bestemt dialekt?
Fynsk: føler mig veltilpas, mindes min barndom.
Lollands: syntes det er SÅ hyggeligt. Mindes de mange stunder vi har haft med min yngste bror og hans familie.
Århusiansk...altså RIGTIG Århusiansk: Føler TOTAL ro! Kender ikke mange der snakker dette, men de stykker der gør, ja det har været absolut behagelige mennesker.
Til den sidste jeg vil nævne er jeg liiiidt på glatis...Mener den stammer fra Nord/midt Sjælland et sted...har i hvert fald nogle bekendte der bor omkring Holdbæk...og ja der er altså et eller andet over den dialekt...noget der gør mig nysgerrig...

Hmmm...nu var det jo ferien jeg kom fra...så tilbage på sporet igen...
Vi tog til Troense for at spille minigolf med den ældste sønnike...er vidst en tradition efterhånden. Vi har også prøvet det i Smørmosen på Thurø nogle gange, men da det var ekstremt lækkert vejr, mente vi at der ville være fyldt der.
Som jeg skrev i tidligere indlæg, mindes jeg min barndom på denne tur...ligeledes gik turen over Svendborg Sund heller ikke ram forbi dette fænomen.
At kører ind i Troense er ligesom at kører igennem en tids portal...hvis man ikke har været der, kan det anbefales på det kraftigste. Vejen snor sig et stykke over havet, gennem snørklende vej mellem alle de oprindelige gamle huse.
Første sving i starten af Troense byder på minde om mine spæde år som kajakroer...brugte ikke længe på det, men det var fantastisk..se lige en "kravlegård" vi havde i Troense:



Det var fantastiske tider, hvor vi roede til Vindeby og slikkede sol på stranden.

Turen gik videre forbi Troense Hotel, hvor jeg havde min første start i restaurations branchen.

Kørte ned ad alléen til Valdemars Slot...dét er en smuk tur :o)

Vi tilbragte megen tid på golfen...det var jo varmt, så der skulle spises nogle is, og drikkes nogle iskolde drikke.
Men hyggeligt var det, hvem der vandt, vides ikke. Men det er også helt underordnet.
Her lidt stemningsbilleder:




Enhver pige har en drøm...det havde jeg også som lille.
Jeg var en drengepige, der ikke havde mange barbiedukker, skovens dyr, eller hvad det nu alt sammen hed den gang.
Til gengæld havde jeg en KÆMPE drøm om, hvor jeg skulle giftes.
Liiiige her:

Tepavillonen på Valdemars Slot...ikke andre steder! Det er et fantastisk sted. Man kan se vand i tre retninger, med selve slottet i ryggen...wooouww det er hvad jeg altid har fundet romantisk!
...om jeg er gift der? Nope...er ikke gift, så skal bare lige have overtalt manden i huset om, at hvis han nu på et tidspunkt tager sig sammen, ja så har jeg lige en adresse, hvor brylluppet skal stå ;o)

Vi sluttede denne dejlige dag med et smut på stranden:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Spørg endelig løs...eller skriv hvad hjertet begærer..