lørdag den 6. august 2011

Ribssaft

Jeg elsker saftevand...desværre er der bare alt for meget sukker i, som jeg ikke kan tåle.
Derfor ville jeg i år lave min egen saft...det har jeg så gjort, sikke en succes.

Jeg kunne desværre ikke finde en ribsbusk, som kunne give mig den mængde bær, som jeg ønskede mig. Min mand har LOVET mig, at når vi engang får nyt hus, skal han nok sørge for, at jeg får en god nyttehave.

Derfor måtte jeg drage til Bazar Vest, hvor jeg kunne købe mig til friske bær. Jeg fik fat i fire bakker, 2 kg bær - her kun afbilledet to af dem



Jeg tog bærerne af stilkene, tilsatte 4 dl vand og "krammede" bærerne, så de "sprang". Jeg lagde en stang vanilje i sammen med bærerne



Jeg satte dem over og koge i 20 minutter. Sigtede det hele i et klæde - pas på det er ufatteligt varmt - ned i en anden gryde.



Jeg satte den "rene" saft over og koge igen, denne gang med 2 dl. rørsukker i 20 minutter. Skummede den af for urenheder og fyldte den på flasker. Forinden havde jeg tilsat et sjat atamon, ligesom jeg havde kogt flaskerne og skyllet disse i atamon også.
Jeg fik 2½ liter ribssaft af dette. Den er forholdsvis stærk, og skal fortyndes i forholdet 1 til 10.




Mine børn elsker denne røde saft, da den ikke er alt for sød. Jeg har brugt den til meget andet end saft. Blandt andet til at lave flødeboller, skumfiduser og ribstonic af...dejligt.
Har kun et at sige: Det er nemt, ligetil og lækkert. Så prøv at kaste dig i lag med det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Spørg endelig løs...eller skriv hvad hjertet begærer..